Nov 2014

Online shopping Duitsland verder in stijgende lijn

In de afgelopen jaren is het aantal online-shoppers in Duitsland enorm gegroeid. Ondertussen kopen meer dan 50 miljoen Duitsers hun producten via Internet. Weet wel dat ieder derde online-shopper zonder koopintentie besteld. Dit koopgedrag leidde tot veel retouren en vooral extra kosten voor de verkoper. De retourkosten waren volgends de Duitse wetgeving, met kleine uitzonderingen, voor de verkoper. Dat kon fataal worden voor kleine en middelgrote ondernemer. Sinds Juni 2014 is deze wetgeving veranderd, de 40-Euro-regeling vervalt en de klant heeft in geval van herroeping de retourkosten zelf te dragen, tenzij de verkoper vrijwillig de kosten draagt.

Goed nieuws - vooral voor vele Nederlandse bedrijven, die al naar Duitsland leveren. Als de retourkosten ten lasten van de koper zijn, is het van nog veel groter belang dat je door andere voordelen uitblinkt: beheersing van de Duitse taal, foutloze teksten, vlekkeloze Duitse correspondentie bij voorkeur opgesteld door een native Duitse. Ook keurmerken en andere kwaliteitskenmerken zijn voor een Duitser erg belangrijk en maken deel uit van de koopbeslissing.

Er valt veel te winnen op de Duitse als je het goed aanpakt. Een goed begin is het halve werk - bespaar dus niet aan de verkeerde kant. De groeiende online-markt biedt op lange termijn goede kansen voor kleine en middelgrote ondernemer. Met weinig inzet kun je een grote stap in de globale mark zetten. Succes met jouw Duitse handel!