Duitse auto's-Nederlanders zijn er gek op

Geboren en getogen in Duitsland kreeg ik op mijn 18de dan ook het “natuurlijk te volgen” advies: meisje koop een auto “made in Germany”, daar kun je op vertrouwen. Een rode Opel Corsa was het eerste jaar mijn hele trots - tot dat ik hem totall-los reed. Er volgde een Frans merk, met de bijnaam conservenblik, en al snel bleek het advies van mijn ouders bevestigd. Veilig voelt zich anders aan! Bij de volgende keuze moest een auto bij mij dan ook de deur test halen, de klank bij het dichtgooien van de deur. Kwaliteit heeft natuurlijk zijn prijs - maar het leven is kostbaarder.

Mijn laatste Duitse auto in de rij, een VW Golf GTI, ging 10 jaar geleden met mij samen de grens naar Nederland over. Geen makkelijk proces. Eerst moet je bewijzen dat het auto sinds een half jaar in jouw bezit is en dat kan soms wat geregel vergen. Heb je dan de stempel dat je BPM vrij mag invoeren sluit je dit lastige hoofdstuk voor eens en voor altijd af. Maar opgelet! Verkoop je het dan te snel door, omdat je bijvoorbeeld een grotere auto nodig hebt, kun je beter eerst goed informeren of je uit de gevarenzone bent. Zo niet, dan wordt de BPM alsnog achteraf weer geldig en betaal je in de ergste gevallen zelfs nog meer aan de overheid, dan het auto op dat moment nog opbrengt. Dat is een zure appel, en je komt er niet zo makkelijk omheen.

Het goed nieuws - Het kabinet wil de bijtelling, belasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) en de motorrijtuigenbelasting (mrb) aanpassen. Dit gebeurt onder andere omdat de overheid het gebruik van zeer zuinige auto's wil stimuleren. Alleen voor de zuinigste auto’s betaal je minder autobelastingen.

Wijzigingen bpm vanaf 2015 (Bron: overheid.nl)
Het onderscheid tussen benzineauto’s en dieselauto’s voor de bpm vervalt. De dieseltoeslag blijft bestaan.
De vrijstelling van de bpm geldt alleen nog voor auto’s die 0 gram CO2 per kilometer uitstoten. Deze vrijstelling geldt tot en met 2017.
Als de hoogte van de CO2-uitstoot niet kan worden aangetoond, wordt deze gesteld op 507 gram per kilometer. Voor dieselpersonenauto is dat 356 gram per kilometer.

Wijzigingen bpm vanaf 2016
De CO2-uitstootgrenzen voor benzineauto’s en dieselauto’s worden aangescherpt.
De hoogte van de bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Er zijn 5 tariefgroepen. De bpm gaat omhoog voor de 3 hoogste tarieven.

Wat dat betreft had ik beter 10 jaar later naar Nederland kunnen emigreren.